본 규정은 (사)한국화재소방학회(이하 “학회”라 함)의 연구에 관한 윤리 및 진실성을 확보하는데 필요한 기본적인 원칙과 방향 제시를 목적으로 한다. 한국화재소방학회 논문지는 Guidelines on Good Publication (http://publicationethics.org/resources/guidelines)에 제시된 연구 및 출판에 대한 윤리적 규정을 준수한다.
본 규정은 학회의 모든 회원에 의한 연구 결과물에 적용되며, 연구 결과물은 다음 각 호를 포함한다.
본 학회의 연구윤리 범위는 특정 연구 분야의 윤리 및 진실성에 관하여 국가기관의 상위 법령에 특별한 규정이 있는 경우를 제외하고는 이 규정에 의한다. <개정 2023.05.26.>
모든 저자는 아래의 4가지 기준을 모두 충족해야 하며, 기준을 충족시키지 못한 참여 연구자는 기여자에 해당된다.<신설 2019.12.13.>
해당 저자는 저자의 데이터 해석에 영향을 줄 수 있는 잠재적인 이해 상충 가능성을 편집자에게 알려야 한다. 잠재적 이해 상충의 예는 회사의 재정 지원 또는 회사와의 관계, 이해 집단의 정치적 압력 및 학문적으로 관련된 문제이다. 특히, 연구에 적용 가능한 모든 자금 출처를 명시적으로 명시해야 한다.
연구부정행위는 연구개발 과제의 제안, 수행, 결과 보고 및 발표 등에서 이루어진 다음 각 호를 말한다. <개정 2023.05.26.>
편집위원회는 출판 윤리를 준수하고 지속적으로 유지될 수 있도록 노력한다: 논문 철회 지침, 학업 기록의 무결성 유지, 지적 및 윤리적 기준을 손상시키는 비즈니스 요구의 배제, 출판 수정, 설명, 철회 및 사과, 표절 및 사기 데이터의 제외. 또한 편집자는 다음과 같은 책임을 유지한다. 논문을 거부하고 수락할 책임과 권한, 논문게재 및 불가된 논문과 관련하여 이해 상충을 피하는 것, 오류가 발견 될 때 수정 또는 철회 게시를 장려, 리뷰어의 익명성 보존.
제9조에 따라 학회장은 연구윤리위원회에 사안을 통보하고, 조사와 결과보고를 의뢰한다. 연구윤리위원회는 연구부정행위를 조사하고 그 결과를 2개월 이내에 보고함을 원칙으로 하고, 다음 각 항을 반드시 포함시켜야 한다.<개정 2023.05.26.>
논문의 중복 출판, 표절, 사기 또는 조작된 데이터, 저자의 변경, 공개되지 않은 이해의 상충, 제출된 원고의 윤리적 문제, 심사위원이 저자의 아이디어 또는 데이터를 도용한 연구 및 출판 위법 행위가 확인된 경우에는 연구윤리위원회(http://publicationethics.org/resources/flowcharts)에서 제공하는 과정에 따른다. 의심되는 사건에 대한 토론과 결정은 연구윤리위원회에 의해 다음 각 항에 따라 수행한다.
부정행위 사실 여부를 입증할 책임은 연구윤리위원회에 있으며, 연구윤리위원회는 제보자와 피조사자에게 의견진술, 이의제기 및 변론의 권리와 기회를 동등하게 보장하여야 하며, 관련 절차를 사전에 통보하여야 한다. 또한 이사회에서는 동 위원회의 독립성과 공정성을 유지할 수 있도록 노력하여야 한다.
조사 결과 연구 부정행위가 없었던 것으로 확정될 경우, 학회는 해당 연구자의 명예를 회복하기 위한 적절한 후속조치를 취할 수 있다. 연구 부정행위가 확정될 경우, 이를 공표하고 부정행위의 경중에 따라 다음 각 호의 후속조치를 취할 수 있으며 이에 대한 결정은 이사회의 의결에 따른다.
본 규정에서 정하지 않은 사항은 이사회의 결의 또는 관계법령에 따른다.
The purpose of this Regulation is to present the basic principles and directions intended to secure the members’ research ethics of Korean Institute of Fire Science and Engineering (hereinafter referred to as the “Society”). The journal adheres to the ethical guidelines for research and publication described in Guidelines on Good Publication (http://publicationethics.org/resources/guidelines)
This provision shall apply to those who participate in the academic activities of the Society organizing academic events, research projects, publishing, education business, and so forth.
The coverage of application for the Society’s research ethics shall be in accordance with this Regulation, except pursuant to the special provisions of upper laws and regulations established by national institutions.
Authors must meet all four criteria below, and participating researches who do not meet all criteria are contributors.
The corresponding author must inform the editor of any potential conflicts of interest that a influence the authors’ interpretation of the data. Examples of potential conflicts of interest are financial support from or connections to companies, political pressure from interest groups, and academically related issues. In particular, all sources of funding applicable to the study should be explicitly stated.
Research misconduct (hereinafter referred to as the “Misconduct”) as presented in this Regulation refers to forgery, falsification, plagiarism and unfair acts of displaying theses and their authors executed in research proposals, conduct, results reporting and announcements as follows:
Information on prior Misconduct that occurred more than five years prior to the date of receipt shall be disregarded in principle. Even though the Misconduct was made five years ago, if the examinee performed subsequent research directly quoting results of earlier Misconduct, it shall be considered exceptional.
The Editorial Board will continuously work to monitor and safeguard publication ethics: guidelines for retracting articles; maintenance of the integrity of the academic record; preclusion of business needs from compromising intellectual and ethical standards; publishing corrections, clarifications, retractions, and apologies when needed; and excluding plagiarism and fraudulent data. The editors maintain the following responsibilities: responsibility and authority to reject and accept articles; avoiding any conflict of interest with respect to articles they reject or accept; promoting publication of corrections or retractions when errors are found; and preservation of the anonymity of reviewers.
Upon receipt of research ethics issues in relation to the academic activities of the Society, the President of the Society shall inform the Research Ethics Committee of the matter for their investigation. The Committee shall investigate the Misconduct and report the results within five months in principle. Each of the following paragraphs shall be included:
When the journal faces suspected cases of research and publication misconduct such as redundant (duplicate) publication, plagiarism, fraudulent or fabricated data, changes in authorship, an undisclosed conflict of interest, ethical problems with a submitted manuscript, a reviewer who has appropriated an author’s idea or data, complaints against editors, and so on, the resolution process will follow the flowchart provided by the Committee on Publication Ethics (http://publicationethics.org/resources/flowcharts). The discussion and decision on the suspected cases are carried out by the Research Ethics Committee.
The Research Ethics Committee shall be responsible for verifying whether the Misconduct is true or not. The Committee shall ensure that both the informant and the examinee’s equal rights and opportunities for statements of opinion, appeals of objection and pleading are respected, and notify them of related procedures in advance. In addition, the Board of Directors shall endeavor to maintain the independence and impartiality of the Committee.
If no research Misconduct is confirmed, the Society shall conduct appropriate follow-up action in order to restore the honor and reputation of related researchers. If on the contrary research Misconduct is confirmed, this shall be published and each of the following actions shall be taken in accordance with the gravity of cases that shall be determined by a resolution of the Board of Directors:
The provisions not specified in this Regulation shall be in accordance with the resolution by the Board of Directors or the relevant laws and regulations.